گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی نه تنها در فعالیتهای پژوهشی و علمی، بلکه در حوزههای تجاریسازی محصولات دانشبنیان، آموزش و فرهنگ نیز نقش داشته است.
در گفتوگو با حسن مسلمینائینی رئیس جهاد دانشگاهی درباره فعالیت این نهاد در حوزههای مختلف سوال کردیم.
بخش دوم گفتوگوی ما با مسلمینائینی را در زیر میخوانید:
* تشریح مأموریت جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش
فارس: جهادگران جهاد دانشگاهی علاوه بر حوزههای پژوهشی، علمی و فناوری در حوزههای فرهنگی و آموزشی نیز فعالیت دارند، درباره پروژههایتان در حوزه آموزش هم صحبت کنید، پروژههایی در قالب نقشه جامع علمی کشور از شورایعالی انقلاب فرهنگی به جهاد دانشگاهی محول شده بود، این پروژهها در چه وضعیتی است؟
مسلمینائینی: اتفاقا ما با اعضای شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی هم جلساتی داشتیم و درباره وظایف و مأموریتهای جهاد صحبت کردیم.
به طور مثال دانشگاهسازی مأموریت جهاد نیست، قبلا جهاد به دانشگاه نیاز داشت و فکر نابی بوده است اما الان دیگر نیاز نیست آموزشهایی که دانشگاهها انجام میدهند جهاد دانشگاهی هم در همان راستا فعالیت کند، ما باید به سمت آموزشهای تخصصی، مهارتی و کوتاه مدت برویم.
به طور مثال فارغالتحصیلان دانشگاهها با حضور در دورههای آموزشی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی به طور تخصصی و کارشناسی آموزش ببینند.
* موضوع کمک به استعدادها را به بنیاد ملی نخبگان هم پیشنهاد دادیم
فارس: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اجرای سند آمایش آموزش عالی و مهارت محوری و مأموریتگرایی دانشگاهها و همچنین توجه مسؤولان حوزه آموزش به این امر، میدانیم که جهاد دانشگاهی هم در حال اجرای دورههای آموزشی مهارت محور و تخصصی است، در این باره بیشتر توضیح بفرمایید.
مسلمینائینی: متخصصان بزرگ و افراد مجرب مشتاق آموزش دادن هستند اما کسی نیست از این آموزشها بهرهگیری کند، ما پیگیری کردیم که از نخبگان داخل و خارج کشور، اساتید متخصص و مجرب دانشگاهها، متخصصان جهاد دانشگاهی و خبرههای صنعت در حوزه آموزش کمک بگیریم.
متخصصان جهاد دانشگاهی بسیار مجرب هستند، شما ببینید افرادی که دکل میسازند چقدر میتوانند توانمند باشند.
ما در حوزه آموزش سعی داریم از ظرفیت اساتید متخصص کمک بگیریم.
در کشور ژاپن فارغالتحصیلان شاید از فارغالتحصیلان ما ضعیفتر بودند اما مدتی را در حوزه اجرایی و عملی کار میکردند؛ این فارغالتحصیلان باید مدتی را با متخصصان کار کنند، فرد متخصص وظیفه آموزش داشت و فارغالتحصیل دانشگاهی نیز وظیفه داشت که به حرفهای او گوش دهد؛ پس از دو سال این فرد از همه نظر متفاوت میشد ما اگر بتوانیم چنین آموزشهایی داشته باشیم بسیار خوب است.
البته این کار باید با کمک صنایع انجام شود، اینگونه نیست که هر فارغ التحصیل بتواند به سرعت یک طرح بزرگ ارائه دهد، باید به اینها فرصت دهیم.
دانشجویان ما در خارج از کشور بسیار خواهان دارند، ما میتوانیم اینها را در حوزه صنعت توانمند کنیم و خودمان از این ظرفیتها برای کشور بهره ببریم؛ اینها حتی پول هم نمیخواهند چرا که خودشان پولساز هستند، اینها احترام میخواهند.
* ۳ خواسته نخبگان از مسؤولان
در بخش نخبگان هم باید امور مربوط به نخبگان را تسهیل ببخشیم، من خودم ۲۵ سال است که شرکت دانش بنیان دارم و میدانم که چقدر سخت است، باید بتوانیم از ظرفیت این نخبگان استفاده کنیم
موضوع کمک به استعدادها را به بنیاد ملی نخبگان هم پیشنهاد دادیم که این استعدادهای کشور به مدت یک سال به مراکز جهاد دانشگاهی بیایند و آموزش ببینند، پس از یک سال هم میتوانند در جهاد کارشان را ادامه دهند و هم میتوانند در بخشهای دیگر دولتی مشغول به کار شوند.
حتی میتوانند خودشان شرکت بزنند، ما هم به آنها کمک میکنیم و آموزش میدهیم، حتی میتوانند در پارکهای علم و فناوری جهاد دانشگاهی هم مستقر شوند.
نخبگان ما انتظار زیادی ندارند، یکی از استعدادهای ما به آلمان رفته و در آنجا مشغول به کار شده است، از امکاناتی که آنجا در اختیارش قرار دادند راضی بود وقتی درباره امکانات پرسیدم یک اتاق و یک سیستم کامپیوتر و یک لپتاپ در اختیارش گذاشته بودند.
بعد این فرد میرود و مشکلات کشور دیگری را حل میکند، در حالیکه ما میتوانیم همین امکانات را برایشان فراهم کنیم و از ظرفیت این استعدادها بهره ببریم.
ایدههای این استعدادها بسیار مهم است، کشورهای دیگر ایدههای اینها را میقاپند بنابراین ما باید احترام، استفاده از توانمندی و امکانات را در اختیار اینها قرار دهیم، نخبگان ما انتظار زیادی ندارند.
نخبگان ما فقط احترام میخواهند و انتظار زیادی ندارند، اینها بخاطر اخلاق و ارتباط صمیمانه بین استاد و دانشجو به کشور دیگری میروند، از این استعدادها شنیدم که ما همه چیز داریم اما در کشورهای دیگر فقط مدیریت دارند
پروژههای ما باید کارفرمایی باشد یعنی دستگاهی باید پروژهها را نیاز داشته باشد بعد آن کار را انجام دهیم، مگر ما چقدر پول داریم که پروژه را انجام دهیم پس از اتمام پروژه به دنبال مشتری و سفارشدهنده بگردیم؟ این کار را فقط کارخانههایی انجام میدهند که میلیارد میلیارد سرمایه دارند و میخواهند از کارهایشان ویترین درست کنند.
اما ما که سرمایه آنچنانی نداریم باید ابتدا کارفرما را پیدا کنیم، انجام کار کارفرمایی با انجام کار غیرکارفرمایی بسیار متفاوت است، کارفرماها پیگیر سرعت و دقت انجام پروژه هم هستند و از این نظر هم بسیار خوب است.
ما نباید حصاری به دور خودمان بکشیم که همه پروژهها را خودمان باید انجام دهیم، ما باید با دانشگاهها هم همکاری کنیم؛ این همکاریها در پژوهشگاه رویان صورت گرفته و موفقیت این پژوهشگاه را میبینید.
بسیاری از اساتید دانشگاه با پژوهشگاه رویان در ارتباط هستند و کار تحقیقاتی انجام میدهند که این مسأله هم برای پژوهشگاه مفید بوده و هم برای اساتید که از نظر ارتقا و بهبود کارهایشان نیز برایشان فایده داشته است.
اینکه ما حصاری بکشیم و بگوییم فقط خودمان کار را پیش ببریم به نفعمان نیست ما باید با دیگران هم در ارتباط باشیم.