یکصد شرکت دانش بنیان حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی از آرزو تا عمل

افتتاح دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی،منابع طبیعی و صنایع غذائی آذربایجان شرقی در حالی در سوم آبان 1401 بر روی خبرگزاری ها به عنوان یکی از  پروژه های توسعه اکوسیستم استان قرار گرفت که مسئولان امر  وعده های زیادی را برای تحول بخش کشاورزی دانش بنیان دادند و هر یک به نوبه خود با مصاحبه در خبرگزاری های مختلف سعی در انعکاس این خبر به عنوان عملکرد خود داشتند.

هر چند با بررسی مصاحبه ها می شد فهمید که مسئولان امر اطلاع دقیق از وضعیت استان در این حوزه ندارند و سعی در بزرگنمائی این دهکده به عنوان یکی از ارکان اکوسیستم نوآوری می کنند برخی از کارشناسان و صاحبنظران نسبت به استقرار یکصد شرکت دانش بنیان (حتی فناور !!! ) در حوزه تخصصی در طی یکسال در این مرکز تردید داشتند اما مصاحبه های مختلف نشان می داد  مدیران استانی تحت تاثیر آمارسازی های مختلف قرار گرفته و اعتقاد دارند که این امر تحقق خواهد یافت.

اینک با گذشت قریب به یکسال از فعالیت این مرکز به نظر می رسد این دهکده نتوانسته است کارنامه درخشانی را از خود برجای بگذارد بطوریکه با نگاه به آمار سایت معاونت علمی و فناوری، تعداد شرکتهای دانش بنیان استان در بخش کشاورزی،منابع طبیعی و صنایع غذائی از 14 شرکت فراتر نرفته است که بخش اعظم این شرکتها نیز مربوط به قبل از راه اندازی این مجموعه بوده و حتی در حال حاضر نیز خارج از این دهکده فعالیت دارند.

حال باید نشست و دید  علیرغم وعده و اعتقاد مسئولان اکوسیستم ، برای پروژه ای که 50 درصد اهداف تعیین شده را تحقق ننموده است چه چاره ای  اندیشیده خواهد شد!

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ( تات) درسفر به استان آذربایجان شرقی

سید خیام نکوئی: در این مجموعه هم از بعد نیازهایی که شرکتهای دانش بنیان برای زمین دارند و هم سایر زیرساخت های لازم، آزمایشگاه، کارگاه و سایر امکاناتی که هست، ما تدارکات لازم را دیدیم و بنابراین این مجموعه قابلیت استقرار ۱۰۰ شرکت دانش بنیان را دارد. هدف کلی این است که با دانش بنیان کردن بخش کشاورزی شاهد افزایش ضریب رسوخ دانش و فناوری در بخش کشاورزی باشیم که بخشی از این اتفاق توسط شرکتهای دانش بنیان اتفاق می افتد. وی بیان کرد: همه امکانات لازم برای استقرار شرکتهای دانش بنیان در دهکده ها فراهم شده است و حمایتهای مالی هم توسط بانک کشاورزی در نظر گرفته شده است و ما دعوت می کنیم که علاقمندان و شرکتها بیایند و از این امکانات بهره ببرند. خیام نکویی اضافه کرد: این دهکده ها به طور میانگین برای ۲ هزار نفر اشتغالزایی می کنند.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج كشاورزی  در سفر به استان آذربایجان شرقی اظهار داشت که  انتظار داریم تا پایان سال جاری  70 شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی در دهکده نوآوری و فناوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی استان مستقر شوند.

افتتاح دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی

دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی با حضور سیدمجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان تات ، علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی ، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در پردیس سعید آباد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی افتتاح شد.

دکترعبدالرضا فلاح 

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان 

 در حال حاضر ۱۵ شرکت در این دهکده فعالند که تا پایان سال این تعداد به ۲۰ شرکت می رسد.

دکتر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

در این دهکده حدود ۳۵ شرکت دانش بنیان مشغول فعالیت شده اند و در آینده تا ۱۰۰ شرکت نیز این میزان افزایش پیدا می‌کند.فتحی ادامه داد: با فعالیت این شرکت‌ها برای ۱۸۰ نفر اشتغال مستقیم در حوزه دانش بنیانی ایجاد می‌شود و علاوه بر این، زمینه کاری در بخش کشاورزی، منجر به اشتغال در خود بخش هم خواهد شد.

رئیس دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی:

 ما از آغاز فعالیت دهکده و در عرض ۴ ماه توانستیم ۴۱ شرکت را شناسایی و جذب کنیم که ۳۰ شرکت در دهکده مستقر شده اند و هشت شرکت نوع ۳ و ۲ نیز دانش بنیان شده و به صورت کارگاهی مشغول فعالیت هستند.بقیه شرکت ها نیز نمونه سازی انجام داده اند و در آستانه دانش بنیان شدن هستند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد زیرساخت ها در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی و سایر بخش های مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی آذربایجان شرقی تکمیل است ادامه داد: ما از شرکت ها از نظر سخت افزاری و نرم افزاری حمایت می کینم و اگر با ارائه تسهیلات از این شرکت ها حمایت شود تا پایان ۱۴۰۲، یکصد شرکت فناور می توانیم پذیرش کنیم

35
تعداد شرکتهای فناور
12
دانش بنیان نو پا
2
دانش بنیان نوآور
0
دانش بنیان فناور
یکصد شرکت دانش بنیان حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی از آرزو تا عمل
توسعه کسب و کارهای پویان, امیر اصیل ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
اشتراک گذاری پست
برچسب‌ها
آرشیو
تنزل جایگاه دانش بنیانی آذربایجان شرقی