با تلاش متخصصان دانش بنیان محقق شد؛آنالیزهای پیشرفته در خدمت توسعه محصولات استاندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ذکیه سادات موسوی، مدیر منابع انسانی یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به خدمات این مجموعه دانش‌بنیان در حوزه ارائه خدمات کنترل کیفی عنوان کرد: این شرکت دانش‌بنیان با راه اندازی آزمایشگاه‌های مختلف در زمینه تعیین ماهیت فرآورده‌های نفتی، نساجی و سلولزی، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و … زمینه را برای تولید محصولات استاندارد و تامین نیازهای صادراتی، وارداتی و تولید داخل ادارات استاندارد، گمرکات کشور و واحدهای فراهم کرده است.

این فعال فناور با اشاره به اشتغال ایجاد شده در این شرکت دانش بنیان عنوان کرد: در حال حاضر به صورت مستقیم برای ۵۰ نفر از نیروهای انسانی توانمند و متخصص، به ویژه ساکنان جنوب کشور اشتغال ایجاد شده است.

وی با اشاره به ارائه خدمات فناورانه در حوزه کیفیت و ماهیت سنجی محصولات مختلف، عنوان کرد: این شرکت با برخورداری از آزمایشگاه‌های نساجی، سلولزی، شیمیایی، تعیین ماهیت و میکروبی، زمینه‌ساز ارتقای کیفیت محصولات تولیدی در این حوزه‌ها شده است. این شرکت با تجهیز و تکمیل دستگاه های حرفه ای آزمایشگاهی، فعالیت های تخصصی آنالیز خود را در زمینه های آرایشی، بهداشتی، میکروبیولوژی، ظروف و تعیین ماهیت ادامه می‌دهد.

موسوی با معرفی محصولاتی که در این مجموعه دانش‌بنیان کیفیت‌سنجی می‌شوند، ادامه داد: در حوزه محصولات نساجی انواع پارچه،البسه، نخ، شیفر و پارچه روکش شده، پوشک، نوارهای بهداشتی و پنبه هیدروفیل قابل کیفیت سنجی هستند. همچنین محصولات بهداشتی، آرایشی و انواع آشامیدنی‌ها با استفاده از تجهیزات و روش آزمون‌های پیشرفته مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.‌

وی با اشاره به توانمندی در انجام آزمون های تعیین ماهیت و شناسایی گفت: با استفاده از روزآمدترین فناوری‌های آزمایشگاهی، کیفیت سنجی انواع فلزات به روش XRF، انواع اسیدهای چرب و اسانس انواع محصولات چینی و سرامیک، انواع محصولات شیشه ای، انواع الیاف، نخ، پارچه و منسوجات، انواع چرم طبیعی و مصنوعی انواع فیبر، تخته و محصولات چوبی، انواع مواد معدنی و آلی، انواع کاغذ و محصولات سلولزی، انواع چسب و سمباده انواع پلاستیک و رزین های پلیمری، انواع رنگ، جوهر، مرکب و پوشش‌ها در این مجموعه انجام می‌شود.

این فعال فناور افزود: همچنین آزمایش انواع خازن و قطعات الکترونیکی، انواع ادویه، نشاسته و چاشنی‌ها، انواع مواد فعال سطحی تانسیو اکتیف، انواع خمیر کاغذ و کاغذ، انواع باطری و خازن، غلات سنگ آهن و آنالیز روغن های خام در این مجموعه انجام می‌شود.

مدیر مجموعه آزمایشگاهی پارس لیان اروند گفت: فعالیت‌های حرفه‌ای این آزمایشگاه در سال ۹۴ از طریق گواهینامه تایید صلاحیت ملی بر اساس استاندارد ۱۷۰۲۵ ISO/IEC مورد تایید قرار گرفت. بازرسی، نمونه برداری و آزمون خرما و همچنین نمونه برداری، از سال ۹۵ به دامنه فعالیت این آزمایشگاه افزوده شد.

موسوی عنوان کرد: این شرکت دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از اداره استاندارد در زمینه آموزش مسئولین فنی، مدیران کنترل کیفی و کارشناسان آزمایشگاه با برگزاری دوره های آموزشی در زمینه های آزمایشگاهی – تخصصی، تدوین استاندارد، سیستم های مدیریت کیفیت، تکنیک های کیفیت، فنی مهندسی در حوزه های صنایع شیمیایی و پلیمر، و مشارکت با مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در امور تحقیقاتی – آزمایشگاهی خدمات آموزشی و پژوهشی است.

موسوی با اشاره به توانمندی در ساخت و ارتقای تجهیزات آزمایشگاهی عنوان کرد: یکی از چالش‌های مهم آزمایشگاه‌های مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی کشور، تعمیر و نگهداری و خدمات پس از فروش تجهیزات‌ آزمایشگاهی پیشرفته است، به گونه‌ای که برخی از این تجهیزات پیشرفته وارداتی به دلیل اعمال تحریم‌ها و عدم دریافت خدمات پس از فروش، عملاً بدون استفاده مانده‌اند.

وی با بیان این‌که شرکت پارس لیان اروند ارائه دهنده ساخت دستگاه های های تک و تعمیر دستگاه های آزمایشگاهی است، عنوان کرد: با تکیه به نیروی انسانی متخصص، در زمینه تعمیر، سرویس و نگهداری و بروز رسانی انواع دستگاه های صنعتی، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات اتوماسیون صنعتی، تجهیزات اندازه گیری و تجهیزات ابزار دقیق، آماده ارائه خدمات فعال هستیم.

این فعال فناور با تاکید بر اینکه با گسترش فعالیت شرکت‌های آزمایشگاهی و مراکز علمی و تحقیقاتی در زمینه کنترل کیفی مصالح ساختمانی تولید تجهیزات مربوطه نیز رشد قابل توجهی داشته است، افزود: با تحقیقات گسترده در خصوص نیازهای موجود در بازار و با توجه به مطالبات مشتریان و همچنین با تکیه بر تجربیات کارشناسان خود، تلاش کردیم محصولاتی با کیفیت و مطابق با استاندارد های لازم ارائه کنیم. در این مسیر هر چند ارائه قیمت منصفانه و منطقی مدنظر بوده ولی سعی کردیم هیچگاه کیفیت و دقت را فدای مسایل مالی نکنیم.

این فعال حوزه پژوهش و فناوری عنوان کرد: بهره‌مندی از آزمایش‌ها و آنالیزهای کارآمد تا رسیدن به نتیجه مطلوب در یک پژوهش، جزو اولویت‌های اصلی و راهبردی در توسعه فناوری و تولید محصول دانش‌بنیان و فناور است. خدمات آزمایشگاهی باید پشتیبانی کننده درخواست‌های محققان به خصوص درباره پروژه‌های محصول محور باشد و پلی بین تحقیقات اولیه آزمایشگاهی و کارآزمایی‌های بالینی و مطالعات حیوانی احتمالی تا حمایت کننده تولید محصول نهایی باشد.

وی گفت: این خدمات، جزو معدود کارهای تحقیقاتی است که به لحاظ اقتصادی و سرمایه گذاری توجیه ندارد ولی اگر بخواهیم در زمینه کارآمدتر شدن پژوهش ها و ارائه کارآمد خدمات آزمایشگاهی گامی اثرگذار برداریم ضروری است که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.


کارشناس خبرگزاری تحلیل ۰۲ آبان ۱۴۰۲
اشتراک گذاری پست
برچسب‌ها
آرشیو
تمدید مهلت ارسال آثار به همایش ملی فناوری‌های نوین و آموزش پزشکی